kompetencje miękkie i twarde
fot.pexels.com


Szukając pracy możemy spotkać się ze stwierdzeniem, że wymagane są tzw. umiejętności miękkie. Powstaje pytanie o to, czym one właściwie są? Niniejszy artykuł na nie odpowiada oraz radzimy jak umiejętności miękkie rozwijać.

Umiejętności miękkie a twarde – czym się różnią

Zacznijmy od tego, że umiejętności miękkie mają swoistą „konkurencję” – umiejętności twarde. Jedne i drugie wchodzą w zbiór kompetencji zawodowych i są niezbędne na wielu stanowiskach. Kompetencje twarde i miękkie znacząco się od siebie różnią, jedne bowiem możemy zdobyć w drodze kształcenia, drugich zaś nie.

Czym się od siebie różnią umiejętności miękkie i twarde? Twarde są przede wszystkim mierzalne. Są to po prostu konkretne umiejętności, takie jak posługiwanie się językiem obcym, obsługa specjalistycznego oprogramowania lub sprzętu, prawo jazdy czy wykształcenie kierunkowe. Słowem, umiejętności twarde to takie, które możemy poświadczyć odpowiednimi dokumentami.

Miękkie umiejętności natomiast to bardziej cechy charakteru (choć nie do końca), umiejętności, których nie da się nabyć za pomocą kursów i egzaminów. Nie można ich zmierzyć, czyli ująć w jakieś konkretne ramy. Część z nich możemy jak najbardziej opanować za pomocą nauki, jednak nie tradycyjnie pojmowanym wykształceniem.

Umiejętności miękkie – jakie dokładnie są

Umiejętności ciężko sprawdzić za pomocą tradycyjnych pytań. Dlatego też na rekrutacji możemy spotkać się z odegraniem scenki sytuacyjnej, która ma odzwierciedlać pewien problem, który można rozwiązać za pomocą kompetencji miękkiej. Umiejętności miękkie związane są przede wszystkim w interakcji z innymi ludźmi. Nie musi być to kontakt bezpośredni, ale np. telefoniczny. Dlatego też umiejętności miękkie nazywane są również umiejętnościami interpersonalnymi lub osobistymi.

Dokładnie rzecz ujmując umiejętnościami miękkimi są: asertywność, kultura osobista, komunikatywność, odporność na stresowe sytuacje, kreatywność, samoorganizacja, umiejętność konstruktywnej pracy w zespole. Jak wspomnieliśmy, części z nich możemy się nauczyć, tak jak wysokiej kultury w kontakcie z innymi osobami lub asertywnego rozwiązywania sytuacji konfliktowych. Niemniej jednak kreatywności lub odporności na stres nie jest tak łatwo nabyć. To raczej zależy już od indywidualnych cech charakteru.

Dlatego też szukając pracy powinniśmy mieć na względzie nasze kompetencje miękkie. Stresuje nas kontakt z innymi ludźmi i nie jesteśmy asertywni? Spróbujmy sił jako freelancerzy. Nie mamy wysokiej kultury osobistej? Lepiej poszukajmy pracy, gdzie nie jest ona wymagana, a która uwidoczni inne nasze pozytywne cechy, jak np. dokładność lub obsługa drona.

kompetencje miękkie jakie są
fot.pexels.com

Umiejętności miękkie czy twarde – które są ważniejsze

Nie sposób stwierdzić czy ważniejsze są umiejętności miękkie czy twarde. Raczej odpowiednie ich uzupełnianie się w osobie kandydata do pracy jest kluczowe. W zasadzie jedne nie mogą istnieć bez drugich i w końcu jakieś ich zestawienie stanie się niezbędne na danym stanowisku.

Umiejętności twarde mają raczej wpływ na skuteczne wykonywanie powierzonych obowiązków na danym stanowisku zgodnie z formalnymi wymogami. Umiejętności miękkie pozwalają na lepsze ogólne funkcjonowanie w obrębie firmy. Cóż bowiem z tego, że dana osoba posiada świetną wiedzę na jakiś temat, skoro nie posiada kultury osobistej pozwalającej na właściwą obsługę klienta? Co daje konkretny fach w ręku, skoro nie potrafimy być asertywni i pozwalamy się wykorzystywać i obarczać czyjąś pracą. Cóż da wybitne wykształcenie, skoro nie posiadamy umiejętności pracy w zespole i nasze zachowanie frustruje kolegów i obniża komfort pracy?

Dlatego też powinniśmy inwestować w kompetencje miękkie. Jest to o tyle łatwiejsze, że umiejętności miękkie się przenikają. Odporność na stres wiąże się przecież z pracą w zespole. Asertywność i kultura osobista to dobre cechy dla osób mających stały kontakt z klientami. Natomiast komunikatywność i samodzielna organizacja pracy sprawdzają się świetnie, gdy akurat pracujemy w domu i musimy kontaktować się z przełożonymi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here