Przestrzeń technologii edukacyjnych jest nieskończona. Wybór odpowiednich aplikacji i narzędzi edukacyjnych w klasie może być prawdziwym wyzwaniem. Jednak nie musi. Może się okazać, że wybór materiałów do lekcji lub narzędzi jest łatwiejszy po dokładnym rozważeniu, co mają robić uczniowie i dlaczego.
Będąc nauczycielem potrzebujecie iść wraz z rozwojem techniki, którą chcąc nie chcąc wasi uczniowie się interesują, ponieważ są jej konsumentami. Pokazanie im w jak sposób mogą wykorzystać technikę w postaci ich telefonów, komputerów czy laptopów do nauki i rozwoju zainteresowań da im możliwość ucieczki od mocno zajmujących czas aplikacji rozrywkowych, które w żaden sposób nie wpływają na rozwój dziecka, a wręcz przeciwnie mogą działać na jego poczucie własnej wartości i ograniczać krytyczne myślenie, ponieważ wybiera rozwiązania o najsłabszej linii oporu. Nauka poprzez zabawę to najlepszy sposób przyswajania wiedzy, pokazuje, że nauka nie musi być wcale taka ciężka i nudna, tym samy sporo informacji łatwiej zapamiętać.
Ważne też jest, abyście wy jako nauczyciele byli świadomi i uświadamiali swoich uczniów, że używanie technologii nie jest celem, tylko środkiem do celu. Nie posiadamy telefonu, aby go mieć, tylko po to, aby komunikować się z innymi.
Na co powinniście zwrócić uwagę wybierając odpowiednie narzędzia na swoje lekcje:
- Trafność
Materiał ma silny związek z programem nauczania lub tematami, do których go używacie. Oceniając, czy wasze narzędzie spełnia cele edukacyjne, możecie rozważyć:
- Czy materiał jest odpowiedni dla ucznia?
- Czy treść jest oparta na faktach i rzetelna?
- Czy jest to zgodne z Twoimi celami uczenia się?
- Obsługa
Łatwość obsługi, które umożliwia szybkie uczenie się bez większego stresu, że nie wychodzi to, to, czego szukacie, wypróbowując nowe narzędzie. W jaki sposób wybrać te najlepsze narzędzie na swoją lekcję? Zadaj sobie kilka pytań:
- Czy materiał efektywnie wykorzystuje ekran dotykowy przez cały czas jego użytkowania?
- Czy jest intuicyjny w użyciu?
- Czy jest dostępna funkcja pomocy lub samouczek?
- Personalizacja
Pełna elastyczność w zmienianiu treści i ustawień pomaga spełnić potrzeby uczniów. Oceniając takie materiały, rozważcie następujące kwestie:
- Czy oferuje spersonalizowane lub adaptacyjne poziomy umiejętności?
- Czy zapewnia elastyczność dostosowywania treści do potrzeb uczniów?
- Czy pozwala użytkownikom personalizować interfejs użytkownika?
- Interakcja
Głęboko zaangażowani uczniowie ożywają i są bardziej zmotywowani. Podczas określania, czy materiał spełnia kryteria interakcji, możecie zastanowić się nad:
- Czy informacja zwrotna jest konkretna i czy skutkuje poprawą wyników uczniów?
- Czy materiał zachęca do użycia?
- Czy uczniowie są zmotywowani do korzystania z tego narzędzia i wybierają je do częstego używania?
- Dostępność
Wiele materiałów może pomóc w dotarciu do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, aby uzyskać dostęp do umiejętności. Oceniając takie materiały, rozważcie:
- Czy materiał umożliwia użytkownikom personalizację interfejsu użytkownika?
- Czy narzędzie zapewnia elastyczność w dostosowywaniu ustawień do potrzeb uczniów?
- Czy materiał działa z funkcjami ułatwień dostępu na urządzeniu mobilnym?
Oczywiście wybór narzędzia edukacyjnego zależy od od sposobu, w jaki uczcie swoich uczniów. Niektórzy z was mogą również dodać inne kluczowe kwestie:
Infrastruktura klasowa lub sprzęt (urządzenia), które będą potrzebne do korzystania z określonej aplikacji lub oprogramowania.
Współpraca: czy uczniowie mogą pracować razem, współpracować przy projektach?
Od dłuższego czasu odbywa się nauczanie online, wybierając odpowiedni sprzęt lub płatne oprogramowanie dajecie możliwość uczniom w zdobywaniu wiedzy podobnie, a nawet na wyższym poziomi niż jakby znajdowały się bezpośrednio w szkole. Ze względu na zmieniające się czasy i wymianę starych sprawdzonych sposobów poznawania świata na poznawanie poprzez technologię młodzi ludzie zupełnie inaczej się skupiają, uczą i rozumieją świat, niż to było kilka czy kilkanaście lat temu. Aby pomóc uczniom w nauczaniu i zdobywaniu wiedzy powinniśmy wychodzić im naprzeciw, dając im narzędzia, które będą wpasowywać się w ich potrzeby.