
W internetowych dyskusjach kulturoznawstwo to kierunek często wymieniany, jako zupełnie zbędny i produkujący bezrobotnych absolwentów studiów. Osoby wygłaszające takie tezy zdają się zapominać, jak ważną dla społeczeństwo pełni rolę kultura i że muszą po prostu znaleźć się specjaliści – jej znawcy. W niniejszym wpisie sprawdzamy, jaką pracę można znaleźć po kulturoznawstwie i jakie są specyfika i perspektywy tego zawodu.
Kulturoznawstwo – czego uczy i jakie są przedmioty
Kulturoznawstwo jest jednym z kierunków studiów humanistycznych. Wiedza tam zdobywana jest więc dużo bardziej rozwinięta niż w liceach, a już zupełnie niedostępna na poziomie szkoły zawodowej czy podstawowej. Na tym kierunku studenci poznają wiedzę z zakresu funkcjonowania i roli poszczególnych instytucji kulturalnych. Mogą też wyspecjalizować się w kulturze danego regionu, np. bliskowschodniego.
Przedmioty nauczane w toku studiów kulturoznawczych obejmują nie tylko wiedzę o danej kulturze, ale też to jak działać w jej obrębie. Poznają metody badawcze różnych kultur, uczą się twórczego pisania o zjawiskach kulturowych, zdobywają wiedzę na temat tła powstania teatru czy filmu i telewizji analizują specyfikę gatunków literackich. Opanowują też zarys filozofii, ale też poznają szczegóły prawa autorskiego i tworzą grafiki komputerowe.
Jak widzimy w toku 5-u lat nauki, możemy dzięki kulturoznawstwu opanować szereg umiejętności, zarówno twardych jak i miękkich. Kulturoznawstwo nie jest więc oderwanym od „realnego” życia nieprzydatnym kierunkiem. Absolwent studiów posiada bardzo duży wachlarz kompetencji przydatnych w życiu zawodowym, jak i prywatnym. O wiele sprawniej porusza się wśród wytworów kultury i bardziej świadomie je odbiera.
Kulturoznawstwo – gdzie znaleźć pracę po studiach
Kulturoznawstwo daje duże możliwości zawodowe, zwłaszcza jeśli dobrze czujemy się w instytucjach kulturalnych. Teatry, muzea, kina, siedziby telewizji i radia to idealne miejsca do znalezienia pracy po kulturoznawstwie. Szczególnie na szczeblu organizacyjnym i administracyjnym. Możemy znaleźć również pracę w urzędach, w działach zajmujących się promocją i kulturą.
Nie oznacza to, że kulturoznawcy nie mogą działać na własną rękę. Wielu z nich zostaje freelancerami jako graficy czy copywriterzy. Również marketing chętnie przyjmuje w swoje szeregi absolwentów kulturoznawstwa. Są oni świetni w tworzeniu nowych a przede wszystkim kreatywnych strategii marketingowych.
Kulturoznawcy znajdują też zatrudnienie w dziennikarstwie, zwłaszcza w działach zajmujących się muzyką czy filmem. Pracują również jako animatorzy kultury, aranżując i organizując różne eventy, także na pograniczu różnych dziedzin kultury. Są szczególnie pożądani w instytucjach zajmujących się promowaniem danego miasta lub regionu. Jako że kulturoznawstwo to intelektualnie i kompetencyjnie pojemny kierunek, absolwenci łatwo zdobywają nowe umiejętności i szybko adaptują do nowych środowisk.

Kulturoznawstwo – jakie są perspektywy
Ludzkość bez ustanku się rozwija, a wraz z nią nasza kultura. Dlatego też nigdy nie zabraknie specjalistów i analityków, którzy będą w stanie opisywać coraz dynamiczniejsze zmiany zachodzące w kulturze. Kulturoznawcy mogą więc spróbować swych sił w karierze naukowej jako badacze i wykładowcy, także na kierunkach pokrewnych, takich jak komunikacja społeczna.
Obecne czasy sprawiają, że czasami trudno o pracę, także z wyższym wykształceniem. Niemniej jednak kulturoznawstwo jest bardzo elastyczne pod względem dostosowania się do różnego rodzaju pracy. Tę możemy podejmować już na studiach. Poza tym nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy zdobywali zupełnie inne umiejętności niż na kulturoznawstwie i w pewnym momencie nauczyli programowania.
Jeśli więc ktoś waha się czy podjąć studia kulturoznawcze, niech przynajmniej próbuje, zwłaszcza jeśli bardzo dobrze czuje się tworząc, animując i analizując dzieła kultury. Dzisiaj musimy umieć się szybko dostosować do zachodzących na świecie zmian, a i więcej potrafimy, tym będzie nam łatwiej. Studia na kierunku kulturoznawstwo nie są w tym przeszkodą, a wręcz przeciwnie.