Samozatrudnienie dla wielu osób jest ważnym celem w życiu zawodowym. Każdy, kto rozważa nad założeniem własnej działalności powinien zastanowić się nad modelem franczyzy. Jakie są jej wady i zalety?

Dziś przedsiębiorcy nie muszą być mistrzami we wszystkich dziedzinach. Jako franczyzobiorca możesz w pełni skupić się na prowadzenia biznesu, a zadania związane z marketingiem i dostawą koncepcji przejmuje firma matka. Franczyza to forma, która ma wiele do zaoferowania i korzystają na niej obie strony.

Jednak nie każdy dobrze przystosuje się do współpracy franczyzowej. Osoby zainteresowane założeniem własnego biznesu powinny więc wziąć pod uwagę wszystkie zalety i wady franchisingu przed podjęciem decyzji o wejściu w ten model.

Franczyza – korzyści

Zalety franchisingu są liczne i nie w sposób nie docenić ich przy wyborze pomysłu na biznes. Z pewnością wiele z nich będą ważne dla osób, które nigdy wcześniej nie miały do czynienia z prowadzeniem własnej działalności. Najważniejsze zalety franczyzy to:

Szybkie wejście na rynek

Ugruntowana pozycja franczyzy znacznie ułatwia postawienie pierwszych kroków. Już na samym starcie Twoi klienci są świadomi Twojej marki i rozpoznają ją. Ponadto, franczyzodawca aktywnie wspiera powstający biznes, od analizy lokalizacji i wyboru nieruchomości po szkolenia i zapewnienie o właściwe procedury działania.

Minimalizacja ryzyka

Franczyzobiorca już od samego początku korzysta z know-how swojej marki. W ten sposób unika wielu błędów często towarzyszących zakładaniu firmy.

Wyrafinowana strategia marketingowa

Kolejną, ważną zaletą franczyzy jest wspólne działanie marketingowe. Podczas gdy niezależni przedsiębiorcy muszą sami wykazać się kreatywnością i aktywnością marketingową, franczyzobiorcy mogą polegać na profesjonalizmie centrali systemu.

Możliwość skupienie się na tym, co najważniejsze

Franczyzobiorcy muszą koncentrować swoje zasoby i energie jedynie się na swoich podstawowych kompetencjach, jak na przykład kontakt z klientem. Dalszy rozwój marki, marketing, a nawet kontrola standardów są najczęściej całkowicie w rękach franczyzodawcy.

Wsparcie

Założenie firmy to coś o wiele więcej niż tylko powieszenie tabliczki z napisem „otwarte” na drzwiach lokalu. Jako przedsiębiorca musisz stale zajmować się kwestiami związanymi z prowadzeniem firmy. W tym mogą pomóc Ci nie tylko instrukcje od franczyzodawcy, ale także porady innych właścicieli placówek Twojej sieci. Franczyzobiorcy często organizują się w społeczność, która wspiera się wzajemnie.

Franczyza – wady

Franczyza pomimo swoich zalet nie jest systemem idealnym, jak wszystko inne – ma także swoje wady. Jak przyszły przedsiębiorca musisz samodzielnie zdecydować, przy w Twoim przypadku przeważa one nad korzyściami tego modelu.

Ścisłe trzymanie się zasad

Franczyzobiorcy są zależną częścią istniejącego już konceptu. Oznacza to, że mają ograniczoną swobodę w indywidualnym działaniu biznesowym i muszą przestrzegać z góry ustalonych reguł. Każdej franczyzie zależy na maksymalnej spójności standardów w jej wszystkich placówkach.

Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego

W każdej franczyzie wszystkie elementy jej sieci pracują na wspólny rachunek. Dotyczy to zarówno pozytywnych, a także negatywnych aspektów tej kwestii. Przykładowo, jeśli reputacja marki zostanie nadszarpnięta przez skandal lub kiepski poziom jakości w jednym z lokali, nieuchronnie odbije się to na każdym partnerze franczyzowym.

Więcej o franczyzie dowiesz się na stronie https://franczyzawpolsce.pl/ – sprawdź dodatkowe informacje o rynku franczyzy w Polsce.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here