coaching studia
fot.pexels.com


Coaching od kilku lat cieszy się niezmiernie dużą popularnością w Polsce. Przybyło nam samy coachy, jak i szkół, które ich kształcą. Wraz z rosnącą popularnością tego fenomenu, zaczęto zadawać pytania co to jest coaching i czy to co oferuje jest coś warte, a może to zwykłe pustosłowie? W niniejszym wpisie staramy się na te pytania odpowiedzieć.

Coaching co to jest i kim jest coach

Coach i coaching to angielskie słowa, które jak wiele innych, doskonale przyjęły się w naszym kraju. Niektórzy, bardzo słusznie zresztą, jego znaczenia upatrują w sporcie. „Coach” po angielsku to po prostu trener dyscypliny sportowej, zaś „coaching to jej nauczanie. A jak dobrze wiemy, treningi sportowe polegają na ciągłym rozwoju i opanowywaniu coraz to trudniejszych ćwiczeń. I właśnie ćwiczenia i rozwój są kluczowe dla zrozumienia dzisiejszego coachingu.

Coaching przeniknął ze sportu do sfery biznesu, jak i osobistej. Jego rdzeniem jest motywowanie klienta i nauka takich umiejętności, które umożliwią mu najlepszy rozwój w danej dziedzinie. A skoro mowa o klientach, w żargonie rozwoju osobistego nazywani są „coachee” i mogą znajdować się w dosłownie każdej niszy. Można powiedzieć, że dziś, ile problemów tylu coachy w nich się specjalizujących. I w tym tkwi problem coachingu właśnie.

Coachem bowiem może zostać każdy. Nie trzeba do wykonywania tego zawodu mieć jakichkolwiek profesjonalnych kompetencji. Choć coaching balansuje na granicy filozofii i psychologii czerpiąc z tych dziedzin nauki pełnymi garściami (o ile coach jest osobą wykształconą), to nie wymaga ukończenia jakichkolwiek studiów wyższych. I stąd bierze się jego niezwykła popularność. Na samym YouTube znajdziemy wielu coachy dzielących się z widzami mniej lub bardziej sensownymi poradami. Oczywiście mających na celu stały rozwój. A ten w rozumieniu coachingu jest nieskończony, cały czas można być lepszym lub coś optymalizować, aby oczywiście na końcu odnieść sukces. A później znowu poprawiać do następnego sukcesu.

Coaching – czy jest niebezpieczny

Żyjemy w bardzo dynamicznych czasach, w których jesteśmy osaczeni wręcz informacjami, których zweryfikować nie mamy nawet kiedy. W strachu o pracę chcemy być coraz lepsi i wygrywać konkurencję, a więc szukamy narzędzi, które nam to umożliwią. Nic dziwnego, że coaching jest tak popularny. Jego forma idealnie pasuje do swoistej tyranii chwili, w której żyjemy.

Nie mogąc lub nie umiejąc zweryfikować kwalifikacji coachy, nadal im wierzymy. Bo czyż nie sprzedają nam doskonałej wizji nas samych? Według nich, możemy przecież wszystko, wystarczy, że się odpowiednio zmotywujemy, będziemy bardziej się starać, wstawać wcześniej i wychodzić ze strefy komfortu. Prawda, że proste? Chyba nie, ponieważ za takie porady coache słono sobie liczą a chętnych do pojęcia tej „wiedzy tajemnej” nie brakuje. Jednak to, co sprzedają nam niektórzy coache niewiele ma wspólnego z prawdą.

Zdają się w ogromnej mierze (choć nie wszyscy) pomijać całkowicie kontekst w jakim się znajdujemy. Ot chociażby automatyzacja. Badacze rynku pracy mówią, że wielu ludzi straci możliwość zarobkowania w wyuczonym zawodzie ze względu na rozpowszechnienie robotów niektórych branżach. I żadna mowa motywacyjna im nie pomoże. Mogą wychodzić ze strefy komfortu, ile chcą, ale mogą do niej wracać po spotkaniu kolejnej maszyny na swoim stanowisku. Bardziej niż puste porady zachęcające do samodzielności (i często negujące jak najbardziej naturalne w sytuacji stresowej niezbyt pozytywne emocje i nastawienie), lepiej postawić na zmianę wykształcenia i kwalifikacji, które realnie mogą poprawić byt. Oczywiście nie oznacza to, że coaching jest pozbawiony sensu całkowicie. Musimy jednak wiedzieć czego dokładnie od coacha oczekujemy.

coaching biznesowy
fot.pexels.com

Caoching – jakie ma zalety i jak wybrać coacha

Coaching ma tę zaletę, że w bardzo krótkim czasie może przekazać nam dużo informacji. Jest więc idealnym narzędziem na szkoleniach biznesowych. Powinniśmy więc poszukać coacha, który ma odpowiednie, formalne kwalifikacje do prowadzenia zajęć na dany temat.

Chcemy polepszyć wyniki sprzedaży? Poszukajmy coacha z wykształceniem handlowym. Chcemy polepszyć relacje z klientem, niech szkoli nas coach psycholog, specjalista od komunikacji. Pragniemy poradzić sobie w sytuacji stresowej, coach filozof to bardzo dobry wybór. Niech po prostu będzie wykształconym człowiekiem, który wie o czym mówi, a nie popularnym youtuberem, który charyzmatycznymi filmikami może zdobył wielu fanów, ale w zasadzie nie ma nic konkretnego do powiedzenia.

Coaching to szybkie i skuteczne narzędzie do opanowania pewnego wycinka rzeczywistości. Szczególnie przydatne w biznesie. Niemniej jednak nie powinniśmy szukać porad u coachy, jeśli mamy problemy natury psychicznej lub egzystencjalnej. Wtedy poszukajmy pomocy u dedykowanych specjalistów, którzy nie sprzedadzą nam prostej recepty na rozwiązanie kłopotów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here