
Coaching oraz mentoring, nieustannie zyskują na popularności, zwłaszcza w dobie Internetu. Powstaje pytanie, czy są to tożsame zawody, czy może tylko niektóre ich elementy się przenikają? W dzisiejszym artykule staramy się na nie odpowiedzieć.
Coaching a mentoring – czym się różnią
Należy zaznaczyć, że zarówno coaching, jak i mentoring polegają na doradztwie i działają w szeroko rozumianym rozwoju osobistym. Tego typu usługi znajdują rzeszę klientów, ze względu na ich dużą przystępność i dopasowanie do szybkiego tempa życia i pracy. Są świetnym rozwiązaniem, jeśli potrzebujemy szybko opanować jakąś umiejętność, zarówno twardą jak i miękką.
Mimo że coaching i mentoring są do siebie podobne, jednak różnią się od siebie. Coaching polega na indywidualnej motywacji, rozwoju osobistych, pozytywnych cech a celu dalszego samorozwoju lub radzenia sobie np. w pracy na danym stanowisku. Mentoring zaś to raczej nauczanie jakiejś umiejętności. Zwłaszcza w środowisku biznesowym i pracowniczym. O ile coach wpływa raczej na daną osobę głównie w wymiarze osobistym, to mentor jest jakby mistrzem a klient jego „czeladnikiem”. I uczy on danej umiejętności swego „czeladnika” w wąskim zakresie i w określonych okolicznościach.
W zależności więc od tego, czego chcemy się nauczyć coaching i mentoring raczej się przenikają i czerpią z siebie, niż realizują te same cele. Okazuje się też, że łatwiej znaleźć mentora niż coacha. Wiąże się to właśnie ze specyfiką bycia mentorem jako takim.
Mentoring – kto może zostać mentorem
Mentor nie jest do końca odrębnym zawodem. O wiele łatwiej jest nim zostać, a czasami mentorzy wchodzą tę rolę dość naturalnie. Mentoring to bowiem swoista opieka osoby bardziej doświadczonej nad mniej doświadczoną. A więc majster w fabryce będzie mentorem nowego pracownika. Kierownik zespołu sprzedaży w call center również staje się mentorem dla mniej doświadczonych kolegów i koleżanek. Można rzec, że w pewnym momencie nie ma innej wręcz możliwości niż mentorem po prostu zostać.
Widzimy więc, że nie możemy wykształcić się na mentorów. Zostajemy nimi raczej po opanowaniu pewnej kluczowej umiejętności twardej lub miękkiej, która jest ważna dla funkcjonowania firmy. Oczywiście istnieją mentorzy – specjaliści, lecz ci realizują się głównie jako coache. Będą oni doskonali do nauki pewnych kompetencji miękkich dla pracowników, jak np. techniki sprzedaży, opanowanie w sytuacjach stresowych, czy też pracy grupowej na danym stanowisku.
Możemy zorganizować specjalne szkolenia pracownicze z udziałem mentorów lub też szkolenie mentora przeprowadzane jest w czasie pracy czy chociażby nauki zawodu w toku praktyk. O ile więc coacha łatwo wyodrębnić jako zewnętrzny zawód, mentora jest już trudniej. Co za tym idzie mentoring wiąże się z pewną profesjonalizacją w którejś dziedzinie.

Mentoring – kiedy z niego korzystać
Pytanie powinno brzmieć raczej – czy z mentoringu nie da się w ogóle korzystać? Na pewnym etapie życia jak i kariery, prędzej czy później ktoś udzieli nam mentoringu. Nie będzie się przy tym sam siebie tak nazywać, jednak będzie naszym nauczycielem danej umiejętności. Swoje kompetencje będzie mógł potwierdzić odpowiednim certyfikatem, świadectwem lub dyplomem. Będziemy więc pewni, że mentor wie o czym mówi i dobrze nas naucza.
Coache niestety nie muszą się szczycić jakimkolwiek wykształceniem. Nie oznacza to, że nie ma wśród profesjonalistów. Ci jednak nie sprzedają uniwersalnych „prawd” i recept na wszystko. Wręcz przeciwnie – doskonale zdają sobie sprawę ze swych ograniczeń i mocno zawężają dziedziny, którymi się zajmują. Dysponują oni wyższym wykształceniem i wykorzystują tradycyjne nauki w swoich kursach, i po prostu przedstawiają rozwiązania w przystępniejszej formie. Mentorem zaś jest każdy fachowiec w danej dziedzinie lub zawodzie, który uczy mniej zaawansowane osoby.
Wykorzystujmy więc mentorów wraz z rozwojem firmy na każdym jego etapie. Nawet na początku musimy mieć przynajmniej jednego fachowca, który opanuje pracę mniej doświadczonych kolegów. Wraz nabywaniem nowych urządzeń czy programów komputerowych, powinniśmy zatrudnić specjalistę – mentora, który pozwoli szybciej opanować umiejętności kolejnym zespołom.