Marketing, jak każda branża nieustanne ewoluuje. Sztuka reklamy zmienia się wraz z postępem technologicznym. Marketing musi zmieniać swoje oblicze a jego najnowszą odsłoną jest ambient marketing. W niniejszym artykule sprawdzamy co to jest właściwie ambient marketing i jak go skutecznie wykorzystać.

Ambient marketing – co to znaczy

Nazwa wskazuje, że ambient marketing to rodzaj marketingu. Różni się jednak od powszechnie znanych działań reklamowych, a nawet od content marketingu. Ambient to angielskie słowo oznaczające otoczenie. Skojarzenie z muzyką ambientową są jak najbardziej słuszne. Muzyka ta brzmi uspokajająco i wykorzystuje dźwięki otoczenia. Wniosek nasuwa się następujący: ambient marketing to marketing nieoczywisty, występujący gdzieś w tle, nie oddziałujący na odbiorcę bezpośrednio jak np. reklama telewizyjna czy bilboard.

Nie istnieje za to konkretna, jednoznaczna definicja ambient marketingu. Można powiedzieć, że wszystko sprowadza się do kreatywności i nieoczywistości. Nie ma też ograniczeń pod względem działań, jakie można podjąć w ramach ambient marketingu. Oczywiście wykorzystuje się w nich inne typy marketingu, takie jak wpisy blogowe czy też marketing szeptany lub SEO, które wchodzą w całość kampanii ambientowej.

Ambient marketing wykorzystuje wszelkie nietypowe narzędzia promocyjne i nie waha się ich użyć. Mogą to być rzeczy zupełnie początkowo nie związane z branżą reklamową, czyli flash mob czy street performance. Możemy je zupełnie ominąć, ponieważ odbywają się gdzieś obok, albo wręcz przeciwnie, uderzą nas swoją świeżością. Wydaje się, że ambient marketing ma przeniknąć codzienność i trafić do odbiorcy nie wprost.

Ambient marketing – czym się charakteryzuje

Powyższe sprawia, że ambient marketing chce zaangażować odbiorcę komunikatu reklamowego i wejść z nim w integrację, silniej zatrzymując jego uwagę. A więc nie jest tylko nadawcą, który po prostu wysyła treść marketingową i nie ma wpływu na to, czy odbiorca jakoś zareaguje. Wręcz przeciwnie, trafia wprost do tej konkretnej osoby, która akurat przechodzi obok dajmy na to performance’u i ukazuje jej tylko reklamowany produkt. Na billboard mogą dziennie patrzeć tysiące ludzi, ale ta jedna, pod wpływem interakcji w ramach ambient marketingu to większa szansa na powodzenie kampanii.

Ambient marketing bardzo silnie oddziałuje na emocje. Wyrywa często z codziennej rutyny. Wspomniane uliczne występy nie muszą mieć charakteru dajmy na to tanecznego. To może być cała wręcz scena rodem z filmu sensacyjnego. Ambient marketing nie boi się szokować, czy wykorzystywanie negatywnych emocji, takich jak obrzydzenie. Po prostu nagle na ulicy COŚ się dzieje i jest to związane z produktem. Nie ma możliwości, aby przejść, wobec tego obojętnym. Cała scenka zaraz zniknie, więc to też wyróżnia ambient marketing od powtarzalnych reklam w TV lub tygodniami wiszących tych samych billboardów.

Kampanie ambient marketingowe wykorzystują też humor czy święta do swoich działań. Nawiązują do nich i wtapiają się w nie. Jednakże ich wyjątkowość sprawia, że media o nich mówią. Producenci nie muszą wykupować czasu reklamowego, gdy ich kampania jest bardzo nietypowa. Happening reklamowy ambient jest tak nietypowy i ciekawy, że sam wywołuje sensację i zainteresowane mediów. Jest to dodatkowa korzyść dla reklamodawcy, gdyż nie musi ponosić kolejnych kosztów tylko otrzymuje swojego rodzaju prezent.

ambient marketing definicja
fot.pexels.com

Ambient marketing – jakie są trudności

Ambient marketing charakteryzuje krótkotrwałość. A co za tym idzie, kampanie muszą być bardzo intensywne i pomysłowe. Angażują więc więcej środków niż klasyczne reklamy. Jak wspomnieliśmy, grono odbiorców jest zawężone i dlatego muszą oni być mocniej angażowani. Można jednak zwiększyć skuteczność ambient marketingu, jeśli znamy dokładnie target i precyzyjnie wybierzemy miejsce działań.

Wspomniana krótkotrwałość sprawia, że nie możemy powielać schematów kampanii ambient marketingowej. Nawet najbardziej oryginalny pomysł szybko się znudzi. Poza tym wysoka komplikacja ambient marketingu sprawia, że trudno przeprowadzić kampanię jednocześnie na dużym obszarze, działania są prowadzone raczej lokalnie.

Dlatego też należy przeprowadzać kampanie ambient marketingowe w bardzo przemyślany sposób. Znaczną jej część zajmują prace zakulisowe, planowanie strategii i miejsca performance’u i synchronizacja w czasie. Jednak bardzo oryginalny pomysł może przynieść szybkie i wymierne korzyści a marka zostanie trwale zapamiętana przez konsumentów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here